Harry Rasing
  • HOME
  • PROFIEL
    • TRANSALP 2011
  • PROGRAMMA
  • UITSLAGEN
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • OVERIGE
  • MATERIAAL
    • STUMPJUMPER CARBON "29
    • S-WORKS M5
    • SINTESI 812
    • STEVENS STELVIO
  • MEDIA
    • FOTOS
    • VIDEOS
    • CONTACT
  • LINKS
  • TOMA CYCLES

NK Mountainbike 2014 - Noorbeek

15/7/2014

1 Reactie

 
Foto
Na een zeer goede generale in Landgraaf nam de spanning meer en meer toe richting het hoofddoel van dit seizoen, het nationale kampioenschap in Noorbeek. Helemaal nerveus werd ik toen ze bij Toma Cycles al over de rood-wit-blauw kleding begonnen enkele dagen voor de wedstrijd. Maar over mijn kansen kon ik nog weinig uitspraak doen want ik wist nog totaal
niks af van het parcours in Noorbeek en of mij dit wel goed zou liggen.

Op vrijdagavond afgesproken met Rudo Pinckaers om de boel eens goed te gaan verkennen. Gezien de vele regenval verwachte ik wel de nodige blubber op het parcours maar eenmaal over de ronde aan het rijden viel het eigenlijk nog best
wel mee. Alles was te rijden ondanks dat de banden wel gelijk vol klei liepen. Een technische afdaling met daarop volgend
een lastige single-track was zeer tricky, maar na een paar keer oefenen wel te doen. En fietsend veel sneller dan lopen!

Het parcours was opzich leuk aangelegd met her en der wat technische obstakels maar echt spannend werd het nooit. De beklimmingen die het parcours bood bevielen mij wel erg goed en de startklim zag er ook goed uit! Jammer dat de tweede helft van het rondje bijna geheel uit weilandstroken bestond, maar van de ene kant vormde dit wel een compleet rondje. Voor ieder wat wils zeg maar.

Vol goede moed ging ik zo het weekend in en kon het mij niet snel genoeg zondagochtend zijn...

Mijn bedoeling was om met de fiets richting Noorbeek te gaan, lekker lange rustige warming-up. Zo goed als klaar voor vertrek wil ik de deur uitlopen begint het te regenen en niet zo zuinig ook. Dat werd helaas toch een ritje met de auto. Nog een geluk dat ik niet zelf hoefde te rijden want ik paste met fiets en al in de wagen bij mijn ouders.

Eenmaal aangekomen zag ik al enkele renners bezig met het parcours verkennen en het wisselen van banden. Wat een bagger en nattigheid! Eigenlijk verging me toen helemaal de zin want ik wist gelijk dat het nu zeker lopen zou worden op bepaalde stroken. Na kort wat los rijden en nog wat cruciale plekken op het parcours te hebben bekeken ben ik maar naar het startvak gegaan. Nipt op tijd want hoorde gelijk mijn naam dus kon meteen aansluiten. Wel redelijk ver naar achteren want alle klassementsrenners waren vandaag wel aanwezig te zijn, dit in tegenstelling tot Landgraaf. Plek 26 moest ik het mee doen.

Vlak voor het startschot hoorde we dat we na de openingsronde nog zes rondes moesten rijden, wat opzich wel veel was gezien de omstandigheden. Hierdoor besloot ik niet voluit te gaan op de startklim maar gedoseerd de wedstrijd in te gaan. Toch haalde ik zo nog genoeg renners in en kon op een prima plek de modder in duiken voor een lange rit. Achja, misschien ook wel iets wat in mijn voordeel kon uitpakken...
De start-loop ging vervolgens ook erg lekker en ik kwam een eerste keer door net buiten de top-10. Maar genoeg renners binnen bereik en ik had voor mijn gevoel meer grip in de modder dan de andere rijders. Zo begon de wedstrijd voorspoedig. Maar helaas in ronde twee kwam hier snel een einde aan, chainsuck. Op de langste klim van het parcours trapte ik mijn ketting vast en door al die klei en gras kreeg ik dit probleem ook niet snel verholpen. Dat werd rennen!
Uiteraard verloor ik nu veel plaatsen en het moraal zakte nu met de minuut, nu al schakelproblemen, we zijn net begonnen...

De benen voelde goed, maar het materiaal werkte dus niet altijd mee. Gelukkig stonden er veel supporters langs de kant die er werkelijk alles aan deden om mij op gang te houden en daardoor bleef ik dan ook rijden. Schijnbaar waren nog meer bikes niet opgewassen tegen de Limburgse klei en stonden nu ook geregeld andere deelnemers stil omdat niks meer draaide.

Zelf had ik ondertussen nog maar één versnelling over die goed liep, de rest sloeg over of waren helemaal niet meer beschikbaar, maar ik kwam vooruit en dat gaf moed. Uiteindelijk heb ik mij toen toch nog terug kunnen knokken tot een 9e plek
al had het vaak weinig meer met fietsen te maken. Glibberen en glijden, materiaal wat niet meer functioneel is, het hoort er schijnbaar allemaal bij, maar leuk is anders! Snap nu wel heel goed die fietswissels bij het veldrijden.
Echt zonde dat het weer zoveel invloed op dit weekend heeft gehad waardoor het zeker niet het NK is geworden waar ik op had gehoopt. Waarschijnlijk had de organisatie zich dit event ook heel anders voorgesteld van te voren, maar niks aan te doen.
Mijn resultaat is opzich niet verkeerd, een top-10 plek op een NK, maar toch hou ik er een dubbel gevoel aan over want de vorm en de benen waren deze dag meer dan dik in orde. Jammer genoeg weerhield het materiaal mij deze keer van een betere prestatie maar dit biedt wel perspectief voor de toekomst en het aankomende winterseizoen.

Voor de foto's gaat mijn dank uit naar Peter Huntjens en Richard Borremans nogmaals dank voor de videobeelden. Iedereen die mij heeft aangemoedigd deze zondag wil ik ook nog eens extra bedanken want zonder jullie had ik deze wedstrijd misschien niet eens uitgereden. Bedankt!!!

Top-10 Amateurs                                      Youtube-impressie

1e:  Tom Hoekman 1h 17m 45.698
2e: 
Mattijn Motshagen + 01m 18.867
3e:
  Dennis Ebert + 03m 32.903
4e:
  Bas van de Vorst + 05m 02.090
5e:
  Jeffrey Kruidbos + 05m 54.159
6e:
  Guus Smits + 06m 16.174
7e:
  Ruud Bosscha + 06m 40.676
8e:
  Eric Hegger + 07m 15.180
9e:
  Harry Rasing + 07m 30.020
10e:
Jeroen Wessel + 07m 49.132
1 Reactie
Bernard
15/7/2014 07:09:35 am

Ik blijf het een mooie prestatie vinden. Verder de no 1 had maar een ketting blad voor, dus minder last van de modder bij de voorderr. En we zijn nog ff bij de dames blijven kijken. Die konden op sommige passages op de fiets blijven waar jullie er af moesten. Half uur nadat jullie gefinished waren. Werd dus alweer sneller droger

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    Archieven

    Mei 2021
    December 2020
    Mei 2020
    Juli 2017
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016
    April 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Februari 2014
    November 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Januari 2012
    November 2011
    Oktober 2011
    September 2011
    Juli 2011
    Juni 2011
    Mei 2011
    April 2011
    Maart 2011
    Oktober 2009
    Augustus 2009

Powered by Create your own unique website with customizable templates.